15 July, 2012

Me on diet.

Disebabkan aku terpaksa mencapai berat maksimum sebanyak 60kg sebelum bulan 12 neh, nak taknak aku kena usaha kurangkan makan dari sekarang. kalau tak mampus aku!

jadi, disini aku nak share 10 makanan yang boleh membantu membakar lemak dabel tripple layer kat badan kita neh. kalau pakai baju pun nampak tak cantik kan. berdiri okay la. try kau duduk sekali. hamikk. tu pasal selalu letak beg kat peha. nak cover perut. miahahahaa.

yang pertama : Bawang putih.
seperti yang kita tahu orang kata kalau makan banyak bawang neh akan menyebabkan kentot busuk la, ketiak busuk la. tapi aku tak sure la bawang apa yang busuk tu. ke semua bawang kita makan busuk? biaq p la.
tetapi! bawang putih ni mengandungi antibakteria yang membantu mengurangkan kolestrol dari lemak yang tidak sihat. kau tahu? confirm tak! minyak atau jus bawang putih mempunyai kualiti sama untuk membantu mengurangkan lemak plus dia jugak berfungsi membersihkan badan dari dalam. membersihkan badan je okay. bukan membersihkan kau dari dosa. hahaha.

yang kedua : Epal.
haa. kalau epal, aku memang takde masalah nak follow. epal kot! sedap dan senang aku nak hadam. kihkihkih.
epal neh mengandungi bahan kimia yang dipanggil Pectin. tapi Pectin ni tak semestinya ada kat buah epal je. buah buah lain pun ada jugak. serat Pectin ni merupakan senyawa polisakarida yang boleh larut dalam air dan membentuk cecair. so, cairan ini dapat berfungsi sebagai pelindung yang melapisi dinding usus. mean terlindung dari luka atau toksin kuman yang berlebihan.

yang ketiga : Kacang soya.
dulu. dulu lahhh. soya neh feberet aku. lagi lagi bulan puasa. memang wajib beli air soya selain tebu. tapi aku pun tak perasan sejak bila aku dah stop dan macam tak berapa suka dah minum soya. aku tak ingat sejak bila.
kalau korang taknak telan kacang soya mentah mentah, korang gantila dengan air soya. tapi jangan la buat manis sangat. serupa tak payah diet kan sebab kacang soya neh mengandungi lecitin yang mampu menghalang pembetukan lemak.

peringatan : pengambilan susu soya buatan sendiri adalah tidak digalakkan kerana kemungkinan besar anda akan terdedah kepada kesan negatif kacang soya yang tidak diingini. (sumber : 
Kim, Lin Keong (2005), Kacang soya & kesihatan wanita. 
Majalah Rapi, edisi 1 october 2005, bil 29)

yang keempat : Buah sitrus seperti Limau, Oren dan Lemon.
kalau yang ini takpayah disuruh, semua orang suka. kecuali sorang kawan aku, dia sangat tak suka buah sitrus neh sebab ada biji. semua buah yg ada biji kecik kecik macam oren, betik, bali, semua dia tak suka sebab dia geli. hahahaa.
buah sitrus neh mengandungi vitamin C atau lebih dikenali sebagai asid ascorbik yang berfungsi untuk membakar lemak dan menghalang pembetukan lemak *macam biasa lah*

yang kelima : Asparagus.
ini adalah sejenis sayuran hijau ya tuan puan. sangat sangat menjadi musuh aku tau. tapi mana tahu korang suka. bedal ajelah.
benda alah ni mengandungi kimia 'asparagin'. ia sejenis alkaloid yang membantu kitaran dan mempertingkatkan fungsi buah pinggang. asparagus ni kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C dan niasin. so, bila korang makan asparagus neh, then nak terkencing. nanti air kencing akan mengeluarkan bau yang lain sikit. tapi jangan risau. itu good impact. sebab, itu menunjukkan sistem tubuh badan sedang dibersihkan dan buah pinggang berfungsi secara normal. haa, korang mesti suka point neh. jus asparagus boleh membantu masalah jerawat dan membersihkan kulit. tapi sanggup ke aku minum? iyeekkkkk!

yang keenam : Tauge.
feveret aku tau tauge campur kucai dengan fishball or fishcake masak kicap. pehhhh. terliur dah neh! tapi walaupun feberet aku, tak semestinya semua makanan bila campur tauge aku makan. contoh macam mee goreng, kuewtiaw goreng ke apa apa goreng la. adalah pantang sekiranya dicampur dengan tauge. macam tak matching je aku rasa. hihihi.
biasanya orang pandang sebelah mata je tauge neh. macam sayur murah je, tauge? apa class. tapi kau tau nyah, tauge mengandungi banyak khasiat tau terutamanya vitamin C yang kaya dengan protein yang membantu mempertingkatkan sistem metabolisme. tauge jugak dapat menghindarkan kita dari terkena kanser payudara. haa. point neh korang suka punya! tauge dapat membantu meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita. kira macam tauge neh dapat membantu menghasilkan sperma yang lebih baik dan mengekalkan kesuburan telur yang dihasilkan. ehhh. apa aku cakap neh? tak lucah kan. general knowlegde kot. kompom partner yang baru kahwin, hari hari letak tauge kat tepi katil lepas neh. hahahaha.

yang ketujuh : Lobak Merah.
me hate carrot so much! carrot susu pun aku tak suka. yekkkk! tapi mungkin purata yang tak suka carrot macam aku neh 10% je, aku share la jugak ehh.
Lobak mengandungi karotina iaitu sejenis vitamin A yang mana membantu membersihkan sistem penghadaman dalam badan untuk membuang sisa lemak dengan cepat. tapi mesti khasiat yang paling fofular pasal lobak yang selalu kita dengar, ia dapat membantu mengurangkan masalah rabun. especially rabun malam. yes, aku admit aku memang rabun. tambah kritikal bila drive malam. kalau masa tu hujan, lagi la nazak kaww. aku ada spec tapi taknak pakai. kenapa? sebab tak biasa pakai. rasa low confident pakai spec. hahahaa. nak pakai contect lens, takoot. tapi walaupun aku sedar aku rabun, aku tetap tak suka lobak. senang cite, sebenarnya aku neh tak makan sayur. hihihi.
so korang boleh makan lobak neh mentah mentah. takpun minum air lobak sehari sekali. tapi, hati hati, jika terlampau banyak minum or makan lobak terutamanya kanak kanak, dorang boleh jadi hyper active dan susah dikawal pergerakan nya.

yang kelapan : Seleri.
seleri ni sama la dengan daun sup yang kita selalu letak dalam makanan kita tu. sejenis sayur berbatang lembut. ia mengandungi kalsium dan mempunyai tahap magnesium tinggi. khasiat utama, seleri dapat mengurangkan tekanan darah. cara paling mudah, korang boleh potong halus halus daun seleri tu, then campur sedikit gula dengan air. nak lebih berkesan? minum tiga kali sehari.

yang kesembilan : Timun.
timun. selalu sangat kita jumpa dalam makanan. kalau pegi dekat kedai makan, order nasi goreng, tak sah kalau dorang tak letak timun.
Timun mengandungi sulfur dan silikon yang juga untuk kebaikan buah pinggang untuk membersihkan asid urik. tapi aku tengok ada setengah kawan kawan aku memilih timun. kira, tak semua timun dorang bedal. kadang kadang ada yang pahit sangat. tak boleh nak telan.

yang kesepuluh : Tomato.
yang terakhir, tomato. sangat fofuler dikalangan kawan kawan aku. pantang jumpa tomato, dorang makan masa tu jugak. aku pun tak tau la sedap mana tomato tu. tapi ada jugak yang guna tomato letak kat muka. timun pun ya jugak. boleh cantik ke letak kat muka? aku tengok muka macam tu jugak. tak berubah pun. hahahaa.
antara khasiat tomato ; Tinggi vitamin C dan asid citricmalic - oxalic yang mana ia mempercepatkan proses metabolik. untuk kebaikan buah pinggang juga, asid berkenaan membantu seseorang membuang air berlebihan.

jadi, itu adalah sepuluh contoh pemakanan sihat. banyak lagi sebenarnya. larat plak aku nak letak semua kat sini. even setiap satu point tu pun banyak lagi khasiat dia yang aku tak list kan di sini. semua dah besar. pg google sendiri p.

semoga kita dapat menurunkan berat badan sama sama okay!
happy for sharing :)


An apple a day keeps the doctor away.

2 comments!:

Anonymous said...

lepas baca info pasal taugeh..

eh..otomatik sy suke togeee..hahaha :D :D :D


wish u all the best with ur diet ! wow...jgn hangat2 taikkk ayemmm udoh lee.. :p

ZimaZain said...

hahahahaa. gatai!

insyallah. neh tak boleh hangat hangat dah. memang kena buat betol2. hihihihi