15 November, 2011

My Big Day.

nak carik title tuk entry yg nehh pon susah "hari tepung sedunia kah?" "cake party?" tak pon "3rd, 4th, 5th prank?" ahhh. semua tu dah biasa. sudah nya "MY BIG DAY" hikhikhikhik.

oke, saya nak start neh. . .

hari ni aku ada class pkul 12tghri.tapi mcm biasa lah, nk dekat wk2 class baru bgun pg mandi.. tiba2 hp aku bunyi,ada msj msuk.msj dr MAK sy. katanya "opah meninggal pukul 10pg td"
terduduk terus aku atas katil!! dgn mata sepet nye, aku baca dkt soploh kali msj tuh. aku ingt aku mamai. aku xreply pon msj mak aku, then terus pg mandi. lepas mandi pon aku x reply ke call ke amk aku lagi. aku siap2 terus pg class. dlm class 4 chapter sir ajar, satu pon aku xdgr.


"betol ke opah mninggal? hari nih? hari jadi aku hari nih kan? knapa hari ni? mmg la ajal maut semua di tngan tuhan. tp knapa di takdir kan hari nih?"


mungkin sbb Allah nak aku ingat smp mati tarikh opah mninggal. mungkin Allah nak suruh aku ingt sbb aku xpenah reti nak balik2 tgok opah aku even aku tahu keadaan dia yg tak berapa sihat. mungkin DIA nak aku rasa serba salah seumur hidup dan ni la hukuman yg aku dapat sbb lalai dgn keadaan nenek sndrik. honestly, aku xde la rapat gilee gilee gilee ngan nenek aku, cuma perasaan serba salah yg aku rasa skang, aku sndrik tak dapat nak buang smp bila2. last aku jumpa nenek aku, raya tahun lepas. ITU LAST! bulan brapa tuh?? skang dah bulan brapa?? sblm raya tahun lepas, nenek aku mmg dah kena strok kali pertama. then masa raya tahun lepas yg aku jumpa dia tuh, nenek aku dah okay skit. even masih x boleh bjalan mcm dulu & still kene guna wheelchair, dia kenal sapa aku, boleh cakap, boleh berdiri if kita pegang dia. kira improve la. lepas dari tuh, makin hari opah aku makin okay *ini report dr mak aku lah*


then, aku tak ingat hari apa, tapi before cuti raya haji tahun neh, mak aku kata opah aku masuk ospital lagi. aku ingat kena strok kali kedua, tapi kali KETIGA kott. start dr situ aku dh xsedap hati. mmg aku dh niat nak balik masa cuti raya haji, siap aku dh ckap kt kwan aku, aku kena balik jugak raya haji nak jumpa nenek aku. tiba2, ms raya haji tiket habis. yg ada tiket pagi raya je. memandang kan cuti raya haji skit, aku cancel je lah balik perak. now!! aku dah terlambat!! sangat terlambat! knapa aku x usaha balik jugak ms raya haji tuh. balik je lah pagi raya pon! mmg aku x rapat sgt ngan nenek aku, tp at least aku ada peluang nk ucap kan terima kasih sbb opah sgt baik, sangatt baik dgn adik bradik aku. tak boleh lansung tgok adik bradik aku/ cucu2 dia yg lain rasa susah. aku pn xtau lah nak crita mcm mana kebaikan yg opah aku dh buat kt kami adik bradik. entry2 sebelum neh aku ada cerita yg aku sgt suka nasi dagang kan. nenek aku yg neh lah yg slalu buat nasi dagang stiap kali raya. kalau ms raya xde nasi dagang yg nenek aku buat, aku rs mcm tak raya! lepas neh sapa nak buat nasi dagang lagi?? mmg la org lain blh buat, tp mesti tak sama kan??! tapi tu lah. semua orang akan mati. sama ada kita terima atau tak je.


balik dr class tiba2 aku mnangis sorg2 kat umah. nasib baik dida, pa'a, ira ngan nad, semua takde rumah. yg aten plak tido dlm bilik. ms nehh la pon aku nk kluar sifat pompuan aku. aku rs mcm cucu derhaka plak. aku nk balik, mak aku kata xpayah sbb nti bila aku smp, mayat dh kebumi. x sempat nak tgok opah. arghhhh. tekanan. aku text dida kata nenek aku meninggal, dida ajak buat baca yasin & smayang hajat mlm tuh. aku setuju je kalau dh e2 je yg aku mampu bagi kat nenek aku. tp takde la ajak ramai2. buat dgn budak2 rumah je. lepas isya' ktorang buat smayang hajat & yasin. alang2 dah buat tuh, selit sekali utk mak dida.


lepas dah settle semua, mcm biasa dorang ajak pg makan. siyes aku malas nak pegi. tapi sbb ktorg dah biasa semua kena pegi tak kira la kau makan ke tak makan ke, tapi teman je la kawan2 makan kan. so tgah siap2 tuh pa'a kata dia kluar dulu. dia kata jumpa kat kedai nti kate nye. aku malas nk tnya dia nak pg mana. bila semua org dah siap, tiba2 nad plak kata sakit perut. dia mntak permission nk pg toilet m'mandangkan semua dh siap. pelik tu mmg la pelik *oke,yg neh pelik no satu sbb nad mntak permission* ingat klu sakit perut tu blh di tahan2 ke hape?? nad tnya lagi, takpe ke nk pg toilet? nad klu msuk toilet, lama kot! setengah jam! haiyoo, nad, kalau nak tido dlm tuh pon takpe nad. ktorg tggu smp nad bangun :D

sambil nad nak pg toilet tuh, tiba2 nad kata "ehh, zimah. tu keta faliq kat depan umah?" aku pon ckp la kat nad "nad, bukan umah ni je umah kwn dia. umah ujung tuh pon umah kwn dia jugak. biasa klu dia nk dtg, dia msj dulu. dia pg sana la kot pasal bola ke hape" elok je aku ckp mcm tuh, ada msj masuk. faliq msj! "mah,jom kluar lepak2?" erkkk, panjang umo kau *yg neh pelik no dua. tiba2 dtg terus, xmsj dulu* aku pon terus kluar sbb ktorg suma mmg dh siap. sekali aku kluar aku tengok yaya dgn arep pon dh ada kat luar *nih mmg pelik no tiga. sumpah pelik mcm mane makhluk 3 ekor nehh blh ada sekali kat lua. mcm pakej plak. ahh, mls nak pikir, otak serabut* dah kluar tuh aku pon ajak la semua pg makan skali. faliq kate dia baru pas makan. ahh, sapa soh dtg xbgtau. ikot je lahh. bnyak bunyik plak. dah nak pg makan dorang kata kena tggu pa'a plak *td kata jumpa kat kedai je?? ahh, abaikan* tgah tggu pa'a tuh, dida dah start kreta. aku ngan yaya pon msuk la kreta faliq smbil tggu pa'a. masuk2 je kreta, tiba2 yaya tnya aku "zimah okay??" aku angguk je lah. myb sbb aku diam je hari nehh pastu asyik tgok fon je, tu yg dia tnya. faliq siap dh start kreta pon. sekali aku nmpak dr depan kreta, jalan masuk lorong rumah aku tu ada empat orang tgah bjalan kaki. aku x prasan sapa, tp aku nmpak kak aida *pelik yg terakhir! erkk. dh knapa semua dtg tiba2 nehh? lagi sekali aku malas nak pikir* dah datang dekat dgn kreta tiba2 aku nmpak dorang bawak kek. ehhh KEK??!! kek kah itu?? aku kat dalam kreta lagi masa tuh. yaya, faliq ngan arep dh kluar balik dr kreta. aku masih tak keluar2 dr kreta. LOST! dorang pon panggil la aku kluar.
HAPPY BIRTHDAY TO YOU
HAPPY BIRTHDAY TO YOU
HAPPY BIRTHDAY TO ZIMAH, YAYA, IRA & ATEN
HAPPY BIRTHDAY TO YOU!!
terkedu sekejap. odw aku nk pegi kat kek tuh pon aku tgah dok pikir 'takpe ke aku clebrate nehh? hari ni nenek aku mninggal. tak ke jahat sgt aku nehh haa dok beronok ronok hari nehh? adoiii. takpe lah. bukan nye aku buat party ke hape. takpe kot'

yg best tuh, bukan aku je terkejut. aten of coz lah xtau ape2. yg ira ngan yaya nehh! dorang x tahu besday prank yg dorang sangka utk org lain rupa nya utk dorang skali. yg ira ingt nak celebrate bsday aku, aten & yaya jer. yg yaya plak ingt nk clebrate bsday ira, aku & aten jer. hohohoho.

then, kami berempat tiup la lilin. fuhhhhhhhhhhh! *maloowwwww doe! tak biasa tawww celebrate gini.hikhikhikss* sekali aku toleh belakang, aku nmpak pa'a pegang beg plastik! ahhh sudah! aku yg slalu handle birthday prank cengginih cnfirm la tau apa isi beg plastik tuh! TEPUNG! ikot kan, boleh je aku smbung mood aku dr pagi tadi tuh, aku diam je la dorang nak buat apa pon. baling tepung ke, baling kek ke, telur ke hape. tapi aku xnak la spoiled mood orang lain. cnfirm hari nehh hari yg mmg dorang tggu nak balas dendam atas sgala apa yg aku dh buat ms besday dorang dulu. kalau aku ikot mood aku, mesti dorang xjdi nak prank aku kan. nanti tak best la penat2 dorang plan aku spoiled kan.

so, lepas aku nmpak je tepung tuh *hahaha* apo lae, langkah seribu aku bukak! tak sempat nak tggu dorang bukak plastik tepung tu aku dah lari dulu. satu desa semarak neh aku lari *tipu jerp* sampai CRK dorang kena kejar aku, aku dh x pikir besday girl yg lagi 3 orang tuh. selamat kan diri sndrik dulu! *hahahhaaa*




fenatttt wokkkk! sangattt penat! mula2 penat kena kejar ngan dorang, pastu aku yg penat mngejar org! tenaga kerbau sekor2 tau! satu taman tu tahu rasa nya yg ktorg clebrate besday! bising nak mampos kena kejar. bila tepung habis je tak bermakna majlis dah tamat oke! dorang tak berani usik kek kan? ngeh ngeh ngeh. aku ambik kek tuh gaul2 kat tangan then sambung mngejar org! kahkahkah!

pastu aku tak puas lagi, kreta faliq, kreta dida ngan kreta arep! semua aku baling tepung. dah mcam tabur apa je. dorang dah bising sbb aku buat kreta mereka mcm tuh smp kan arep dtg kat aku "ehh, jgn buat kat sini. takpe2. buat kat muka neh haa" HAHAHAHAHAAA. e2 menadah nama nye! dh dia mntak, aku baling la apo lae!
lepas semua dh setuju xtvt mendajal org di berenti kan, pa'a kata "wehhh.cepat cepat camera! tangkap gmba cepatt. nanti zimah nk update belog!" hahahahahaa. tau takpe! cepaatttttttt! *kena la cepat sbb nak kena anta yaya, kak aida, pipah & dila balik before 12. dorang kan duk dalam*








HAPPY BIRTHDAY TO US!!!







Suraya Sulong - 18 September
Noorul Shahiza Zainal Abidin - 23 October
Faten Fathilia Mohd Fauzi - 11 November
Azimah Amiruddin - 15 November


kepada insan insan gileee di bawah nehh yg mnjadi syaiton mendajal
aku, ira, yaya & aten,
thank you sooo sooo sooo muchhhhhh muchhhh moreee moreeee mooreee!
saya sayanngggg awaakkkk semuaaaa!



AREP.PA'A.LIQ.DIDA


PIPAH.AIDA.NAD.DILA



'the making'

lepas habis tgkap gmba semua, yaya, arep, kak aida, pipah & dila kena balik. so yg balance neh ktorg smbung lepak highway pg makan. tp afta kami mandi lah. lapaa doe! kek pon aku x sempat makan tau dop! mcm biasa postmortem time!

dida : zimah. sorry lah kalau ktorg celebrate hari ni

haaaa. itu yg aku nak tnya dari tadi!

aku : mcm mana korang boleh decide nak celebrate hari nih? aku x bdget lnsung
kot! yelahhh. tau kan hari ni dah jadi hari apa tuk aku?
dida : takde. ktorg dah plan dulu baru tau yg nenek kau meninggal. ms faliq msj tnya
mcm mana, nak proceed ke tak sbb nmpak kau tweet nenek kau mninggal?
ktorg decide teruskan aje sbb hari lain xboleh. esok mlm faliq ada meeting.
ari khamis myb dida ngan ira balik.
aku : mcm mana korang carik faliq?
pa'a : ingat dop ms ari2 makan kat kedai aku ada pnjam kejap hp kau?
aku : yg dida kate kau hack tweet aku tuh?
pa'a : masa tuh la aku curik no fon faliq *sengih keladi* yelahh. susah sgt
nak ckp sndrik ngan faliq. asal nk ckap je, ada je org kat dia. tak kau, yaya. tak yaya, ira.
aku : kuang ajaqq tolll *dlm hati laahh* kalau aku tau, aku tgok kau amik apa ms tuh!
abes tuh? yaya & ira camno?
ira : yg aku tau nak clebrate bsday kau, aten ngan yaya. even ms dorang nk pg jupe
faliq kat bestari tu pon kebetulan aku x folo. dorg nak pg bank kata nye.
kalau la aku ikot dorg pg bank ms tu kann...
aku : yaya? tak tau?
dida : yaya pon ingat nk clebrate bsday kau, aten & ira.
aku : sapa yg beli tepung?
pa'a : yaya. masa aku call dia kate dh siap beli tepung 2 bungkus!
aku : kira dia xtau la dia beli tepung tuk diri sndrik rupa nya??
HAHAHAHAHHHAHAHAAA.

aku : hmmm. susah dop nak plan tuk EMPAT org skali??
dida : eeeeeeeeeeeeeee. kau jgn tnya lah mcm mana ktorg settle. dh la mastermind
3 org je. aku, pa'a ngan nad!
aku : HAAAAAAAAA. e2 la yg aku rasa masa buat besday korang korang neh tau!
hahahahaha. tapi apa2 pon. TERIMA KASIH ehhh!!

jgn risau lah psal korg terpaksa smbut hari nih.
at least aku lupa sekejap psal bnda2 sedih yg aku pikir tuh.
heheeeee.

pa'a : haaa.yg aku nk tnya nih. aritu ms bsday aten,
kau ada tnya kat dida psal plan nk clebrate bsday sapa lg yg kita tak buat kn? knapa kau nk
clebrate bsday ira,yaya & aten sblm kau? kau nk ktorg celebrate bsday kau sorg2 ke?
aku : korakk muuuu!! ayamm sungguh! hahaa.
pa'a : dah tuh knapa kau nak clebrate bsday dorg dulu?
aku : oke. kita ckp based on xprience la kan. selama neh sapa yg handle
bsday korang? biasa aku yg kena tnya semua org bila free, nak buat mcm mana,
mcm mana nk prank. tgok dr bulan 9 msa bsday yaya kita drag smp bsday ira.
lepas ira pn tangguh lagi smp bsday aten. aku tak kesah pon klu korang x clbrte aku pnya *ecewahhhh* tp klu boleh b4 aku abes sem nih aku settle kan lagi 3 org pnye bsday nehh.
kalau aku tnya lepas bsday aku, e2 umpama aku xmalu nak soh korang clebrate bsday aku skali.
hahahhahahaha. paham? :D


notes :
1st thanks to budak2 rumah aku sbb buat smayang hajat & baca yasin tuk arwah nenek aku. dan kpd sesapa yg baca entry nehh, jemput korang sedekah kan fatihah utk nenek saya. moga arwah di tempat kan dlm golongan orang2 yg beriman. amin.

2nd to Dida, Pa'a, Nad, Kak Aida, Liq, Pipah, Dila & Arep sbb sudi nak celebrate besday aku, yaya, ira & aten. at least b4 aku abes semester nih ada kenangan yg sangat susah nak aku lupa! :')

3rd. hmmm. aku rindu kak yati ngan adam. sepatot nya dorang pn ada ms celebrate bsday ktorg neh. patotnya dorang ada tuk baling tepung, kek semua tuh kat aku. patotnya dorang ada dlm gmba nehh. patot nyee ..... tp nak buat mcm mana, dorang xde kat muadzam :(

4th. tinggal sorang je lagi yg kita nak kena prank! ngeh ngeh ngeh! tak sabar! :P

lagi sekali. TERIMA KASIH BANYAK BANYAK KORANG!! appreciate sangattt!! :)


da best thing in life r free : hugs. smiles. friends. family. love. laughter. sleep. good memories.

4 comments!:

roze/oje/ogy said...

nak aku dgn adam baling tepung kew?? hehehe

our pleasure~!!!!! hahahahahahaha :P

ZimaZain said...

saya sanggup kalau awk berdua baling. saya tadah jer. :P

Wany Territory said...

takziah atas kematian arwah...
dan tahniah jgk utk besday prank! :D

ZimaZain said...

terima kasih kikio! *baru skang perasan aku tak reply lagi. hahahahaa.

lupa nak claim hadiah :P