25 April, 2012

Perempuan.


Perempuan. atau kita panggil wanita. isk. perempuan la best. nampak muda sikit *ihik*

macam mana nak start neh? *garu kepala*

perempuan neh complicated ke? perempuan neh susah nak faham ke? perempuan neh leceh? perempuan neh macam macam hal? perempuan neh cerewet? perempuan neh materialistik? perempuan neh cemburu? perempuan neh memang memeningkan kepala ehh?

once perempuan cakap YA utk semua soalan di atas, then laki akan tanya, kenapa? persoalan nya, ada jawapan ke kenapa perempuan sebegitu? bagi aku, perempuan kan memang di jadikan lembut, sangat detail, dan yg paling penting, sangat sensitif *in general okay*

so bila basic perempuan dh macam tu, dia akan drag kpd perangai yg lain pulak. sensitif. hati kami sangat lemah. sebab tu perempuan boleh jadi gila bila putus cinta sbb kami tak cukup kuat utk kehilangan. lembut. kami amat takot akan kemarahan lelaki. aku yg nampak kental di luar neh pon boleh menangis kalau ayah or abang aku marah. kadang kadang dorang tak tengking pon just becakap dengan nada yg tegas. itupon aku boleh meleleh. detail. normally, siapa yang akan ingat tarikh tarikh penting dalam perhubungan? jarang sekali perempuan lupa. even kali pertama lelaki tu cakap 'hai' pon, perempuan boleh ingat tarikh dan masa bila benda tu jadi.

apa yang kami nak sbenarnya? itu yg kaum adam nk tahu kan.

kenapa tiba tiba aku gile nak cakap pasal neh? hari tu aku ada lepak dgn kawan2 lelaki kat mamak. then dorang bukak topik neh. tiba tiba. nak tanya pasal perempuan kat aku. kenapa perempuan macam neh. kenapa perempuan macam tuh. dan kebetulan, baru baru neh, aku melepak ngan kawan2 perempuan plak, bincang topik yg sama just kita tuka subjek, dorang plak tanya kenapa lelaki macam tuh, macam neh *sangat kebetulan kan?*

aku takde la hebat sangat nak bg pendapat, just utk kedua dua discussion neh, aku menjawab secara general, logik & tmbah skit pengalaman aku or kwn2 yg aku tahu. discuss dgn lelaki, aku letak diri aku kat tmpat perempuan2 yg dorg tnya tu, dgn pmpuan plak, aku try letak diri aku kt tmpat lelaki2 yg dorg bncngkan tu even mmg 100% aku tak tahu lelaki mcm mana sbb dh tentu2 aku neh perempuan. just be rational. plus nama pn perbincangan, kita share pendapat masing2 *bukan lah semua nya merujuk pd aku. gilaa hebakk aku macam tu kann. doktor cinta sangattt taww :P*

tak perlu kot aku list in detail apa yg dorang tanya sbb banyak sangat. basically, yg lelaki, dorang tanya kenapa bila dorang buat A, perempuan akan act B. senang cita, dorang tanya aku macam mana nak satisfied perempuan perempuan kat malaysia neh. hahahahaa. jujurnya, masa tu aku nak tergelak pon ada sbb dorang tnya kat aku yg tak cukup pengalaman neh. kenapa tak tanya kat prempuan yg lapan soploh kali couple. confirm dorang lebih tahu apa yg perempuan nak. tp, dah korang tanya aku, aku jawab sedaya yg mungkin.

neh ada sikit la pendapat or pandangan aku tambah dengan aku curik kat setengah2 belog orang *tak mintak izin pon nak amik. sorry* maybe boleh membantu kawan2 aku tuh *if dorang baca lah* takpon, kaum adam yg lain. memang, tak ada sesape pon yg sempurna kat dunia neh, tp mungkin ini blh tolong buat korang sempurna di mata perempuan macam saya neh ;)

  • mula mula korang nak tackle awek tu kan, mintak no fon, nak add pesbuk, nak folo twitter bagai. so start as a fren okay. ni kita panggil pelan pelan kayuh bro. sbb perempuan tak suka korang terburu buru, terlampau memaksa or senang cite, mamat gelojoh.
  • kami sukakan perhatian. kita skang neh bukan hidup dlm zaman P.Ramlee dulu. tibi pon skrin hitam putih. skang neh zaman teknologi bang. so dah ada kemudahan tu guna pakai lah. telefon, sms, email, 3G, 4G, ape2 G lagi lah yg ada. tak perlu sampai sejam stiap kali call or msj berantai2 sehari. kdg2 tu korang just say 'hai', 'morning', 'nite' itupon dh cukup. tunjuk kan yg pmpuan tu selalu ada dlm otak korang hari2. 
  • terima seadanya. everything pasal baik buruk dia, korang terima tanpa mengungkit di kemudian hari. tp aku tau korang pon berharap benda yg sama dr pihak perempuan kan. insyallah, in relationship, kita ada give and take dopp. 
  • be urself. tak payah nak fake sangat dgn awek. tak payah nak berlakon baik tuk jadi soleh or berlakon jahat tuk nampak macho. jangan pura pura ikhlas. even korang nak memuji pon bia kena masa. jangan terlampau berkeras or kasar. control sikit baran kau tu okay.
  • spontan. perempuan suka lelaki yg spontan, peka & memahami. sesetengah kes tu, perempuan kena ckap tiga empat puloh juta kali tuk bagi kau paham. klu ktorg guna body language, lagi benak otak korang nak pikir kan. 
  • surprise. sekali sekala kalau korang bagi sikit kejutan kat perempuan, aku rasa tak salah kot. tak payah nak romantik sangat tp jgn lah smp tak ambik berat lansung! nak buat candle light dinner? boleh saja. tak perlu beria. make it simple. 
  • janji melayu? please. kalau kau dah kata nak jumpa pukul 2pm, jgn 2pm esok baru kau nak datang. tapi point yg ini kekadang aku admit, kebiasaan kes lambat, datang dr perempuan. heee. penah dgr kan org cakap "biasalah. perempuan. siap mmg la lama" hahahaha. 
  •  confident. yakin sikit dgn diri sendiri boleh? tak payah nak berlakon jadi yg terbaik depan dia spaya dia tak nampak yg lebih baik dr kau. cth, klu takde duit, buat cara takde duit. bila kau xde duit tp kau berlakon ada duit, seksa sape? tak lain tak bukan, diri kau sndrik jugak mehh. kalau kau miskin then perempuan tu taknak, tunggu apa lagi. blah. carik perempuan yg blh terima kau seada nya pulak ;) even kau kaya raya anak dato datin tan sri sekalipon, tak perlu nak poyo. menyampah tau dop. 
  • pendengar. jadi lah pendengar yg baik wahai cik abang oii. kalau si awek tengah mengadu dia punya problem, tak kisah lah masalah sebesar kuman sekali pon, cuba dgr dengan se ikhlasnya boleh? jgn cuba pusing cerita if korang malas nak dengar. bagi respon and apa2 idea bernas tuk dia settle masalah dia tu. secara tak lansung, menjadikan korang seorang yg memahami tau!
  • hormat. ini penting. kalau dlm stage awal2 neh, sentiasa set dalam pale otak lu tu, kita hanya kawan. thats it. jangan melebih lebih or mengambil kesempatan. in case kau dh declare ngan dia pon, buat dia rasa diri dia tu penting tuk kau. jgn amik remeh semua benda.
  • friendly. perempuan suka kalau korang boleh sekepala dengan semua kawan2 dia. sbb senang kalau nak ajak keluar sekali. kiranya, kalau boleh lepas dgn semua kawan2 dia *yelah, sorang perempuan pon dah cerewet, ni kan pulak ramai. lagi susah dop* korang mmg best ahh :D
  •  consistent. sebelum kau dapat "apa saja akan aku lakukan utkmu sayang" bila dah dapat *belum kawen. baru declare je pon* terus kau biar. dulu ms kejar, hari2 call, creds habis pon takpe. dulu awal2 nak ngorat, morning, nite, lunch, dinner, supper, semua tak penah missed. dh dpt title 'girlfriend' saya bz lah. banyak kerja. malam kang sy msj okay? itupon kalau betol. kdg2 esok pn blm tentu dia carik. kami tak harap pon kau pegi ikot sheikh muszaphar naik smp angkasa tu, pacak banner yg tulis aku sayang kau kat bulan. tempah iklan semata mata nak state yg kau cintakan dia. just kau buat dia happy & bahagia dgn cara kau sendiri. simple.
korang mesti nak cakap, perempuan neh mmg cerewet ahh camtuh. taknak banyak lagi nak request utk jadi lelaki sempurna kat mata kita. ngeh ngeh ngeh. aku tau, setiap point di atas, pihak lelaki pon akan request benda yg sama jugak kat perempuan. laki pon nak kita memahami, pendengar yg setia, hormat dia, bergaul jugak dgn kawan2 dia, jadi diri sendiri dan semua di atas lah.

so, apa yang aku nak tekan kan disini, kita tak kan dapat yg sempurna sebab kita sndiri tak sempurna. kita nak partner kita kurangkan sikit ego dia tuh, tapi kita sndiri tak buat benda yg sama. agree? kita nak dia memahami, tp kita sendiri tak cuba utk faham dia. duk tanya kenapa perempuan macam neh, kenapa lelaki macam tuh, why not, kita tanya diri sendiri dulu. kita nak si dia ubah sikap, kita dah ubah sndiri punya? ni aku ckp utk 2,2 jantina. balance. aku tak cakap aku perfect. aku sendiri belajar dr keadaan sekeliling. masa aku duk menaip neh pon, aku sedar yg aku sendiri pn kena jadi lebih baik if aku nak partner aku baik.

tips di atas *boleh kata tips ke? miahahahaha* boleh di guna pakai utk kedua dua belah pihak. just tuka kata ganti perempuan kpd lelaki, itu saja. wahai kawan2 perempuan ku sekalian, lelaki pon ingin kan benda yg sama dr kita. so, give & take, okay. tak semestinya semua dia yg betol & tak semestinya kita yg betol. bertolak ansur. itu yg penting. 

guys, ini hanya pendapat/pandangan okay? take it or leave it. happy for sharing :)

---------------------------------------------

conclusion masa discussion hari tu, aku just cakap ;

senang cite, macam neh lah. perempuan memang complicated. aku sendiri susah nak faham diri sendiri.
perempuan ada macam macam jenis, sikap & perangai.
if korang dapat perempuan yg tak memeningkan kepala, lucky you. 
so, proceed to the next stage lah.
kalau dapat perempuan yg boleh buat kau migrain, ada dua option. terima seadanya & try ubah dia. ataupon, putus hubungan, angkat kaki, blah, cari lain. 
okay? 

kepada kawan2 aku yg tengah bermasalah skang, gud luck okay. jangan risau. semua benda ada jalan utk settle. sabar ehh.



The worst mistake you can make is to walk away from the person who actually stood there and waited for you.

4 comments!:

Amalina Ibrahim said...

Hohooo .. sgt2 membantu .. hehuu !!

ZimaZain said...

hehehehee. malowwww :D

Anonymous said...

You are right.

ZimaZain said...

just an opinion :)