15 June, 2012

Hakama.

its HAKAMA okay. bukan HAZAMA. bukak mata besar besar. HAKAMA.

cantik tak? cantik tak? merah menyala tau mak ngah!


pertama sekali, ingin di nyatakan disini, ini bukan baju raya aku tahun ni okay! pasti. bukan yang ini. sebab raya kita tak perlu pedang samurai bagai. kita hanya perlu ketupat lemang shj. dah macam zaman jepun plak aku rasa.

percaya tak pakaian ini telah dijahit sendiri oleh pipah! sangat WOW bukan? bukan wow sbb apa, 'wow' sebab 'ouhh. kau reti menjahit rupanya?' hahahahahaa. penat tau hari hari teman dia menjahit benda alah neh. akhirnya, tak sangka menjadi. kalau dia pun tak sangka, aku apetah lagi -..-

korang teka la mana satu pipah, mana satu aku. hihihihi. lepas siap je alter kat kedai skit sikit, balik umah, terus sarung. nak tgok elok ke tak pakai kat badan. kalau ada cacat kat mana2, sempat lg nak alter.



sorry. terpaksa hitamkan muka. sebab ktorang terlupa
nak pakai tudung ms ambik gmbar. hehehe
tapi sbb aku eksaited sgt nak story hasil kerja tangan pipah neh
aku letak jugak.



kenapa kena buat benda alah neh? kenapa pipah kena jahit baju neh? hihihihi. utk semester terakhir, dorang kena ambik subjek JEPUN. aku tak sure belajar bahasa jepun shj or the whole thing bout negara matahari terbit tu. dah dapat pikir kan kenapa kena buat baju neh? bijak bijak semua orang taw!

one of the requirement, bebudak class jepun neh kena present sumthing pasal negara tu. ada setengah grup tu ckp pasal makanan jepun, ada yg cakap pasal origami, macam macam lagi lah. aku mana nak tau bukan class aku -.-''

masa ktorg dulu, subjek jepun neh takde lagi. dulu ktorg ambik subjek Public Relation (PR). masuk je batch dorang, PR dimansuhkan. JAPAN dimasukkan :D aku tak tau la senang ke susah. tp advantage kat korang la blaja 3rd language kan.

sedikit pasal baju neh yang aku curik di internet,

nama dia HAKAMA *spt yg aku mention di atas tadi*. Hakama ni adalah pakaian tradisi org jepun. Asalnya Hakama hanya dipakai oleh lelaki sahaja. tapi di zaman Samsung SIII neh, perempuan pun dah start pakai pakai Hakama.


kebiasaannya lelaki pakai Hakama bila ada formal occasions, wedding atau kematian. 
plus Hakama jugak dorang pakai utk martial arts (kendo, taido, aikido).



contoh MIKO uniform

perempuan plak jarang pakai Hakama kecuali masa graduation or traditional japanese sport. Hakama paling famous yg perempuan suka pakai is MIKO. Miko uniform neh mcm gambar di atas ni lah. Kimono warna putih combine dgn Hakama warna merah terang seterang terangnya. haha.

aku pun tak payah cita banyak sebab kalau korang berminat dgn culture jepun neh sila sila lah google sendiri spt saya. hihihiihi.

*tiga gambar dari bawah adalah ihsan google. terima kasih


apa yang penting. cantik kan ktorg pakai hakama?
jepun sangatttt!
tambah tambah mataku yang sepet ini
hewhewhew.


I'll respect those who respect me, and forget those who forget me.
 Simple as that.

5 comments!:

Kismiss said...

lain dr yg lain if buat baju raye nie...

cit...podah...mate sepet?motifff?nak bgtao ade mix blood ke? hahahahhahaha

fuhhhhhhh ! :)

credit to pipah hoi...mmg pandai bab2 hal rumahtangga nie ! :)

ZimaZain said...

boleh je buat kalau sy beraya kat jepun lah. hahaha.

heyyy. silap sy gelap je. kalau putih, mmg mix blood shake dahh.

makcik tu tggu masa je nak nikah. dh complete sgt dia tuh

Afifah Raman said...

hahahha.. sy rse t'amatlah terharunya.. im so so so so speechless.. huahuahua

Afifah Raman said...

TERIMA KASIH DAN KETERHARUAN YANG TERAMAT SANGAT TIDAK TERHINGGA KEPADA AZIMAH AMIRUDDIN.. I'M SO SO SO SO SPEECHLESS. HUAHUAHUA

ZimaZain said...

aku rasa aku tau sapa komen neh. hahahaa
kasih di terima awak ehhh ;)