04 February, 2016

HoneymoonDiaries #3

lepas checkout dari hotel cameron highland, ktorg terus gerak ke next destination. tapi sejujurnya masa tu ktorg tak betul2 decide lagi nak pergi mana. ktorg bawak je kreta tu keluar dari cameron. dalam kepala otak ni ada tiga tempat. Cherating, Perhentian or Bukit Fraser. Aku google tiga2 tempat ni, paling dekat is Bukit Fraser. Nak ke Cherating / Perhentian ambik masa sampai 5 jam lebih. pehhh! 

masa tu pun dah tengahari, mula2 ktorang menghala je ke cherating sebab pikir2 tak sempat nak sampai jeti before pukul 4. ktorg ikot je google map tu, sekali aku pun taktau jalan mana yang dia bawak, sebab jalan tu sunyi gila!aku tengok hp, line hp dah takde, wifi YES aku lagi la takde line. tapi map tu still bergerak. tawakal je la ktorg ikot jalan yang betul. dekat situ penuh dengan lori bawak kayu balak la, kereta pun sebijik dua je. siap aku boleh lalu dekat satu empangan yang besar gila. empangan tu dah macam dalam movie omputih yang kita selalu tengok dalam wayang tu. haha. besar & tinggi beb! aku pikir positive je masa tu. pahang kan memang penuh dengan hutan kayu balak. (hmm. salahkan diri sendiri yang lemah geografi) walaupun siang tapi seram. disebabkan aku rasa terlampau jauh, ktorang discuss balik next plan. 

sebab apa pun jadi, by Khamis tu ktorg nak check in dekat Bukit Tinggi. so pikir punya pikir berbaloi tak pegi cherating just utk check in satu malam. dah la jauh, pastu nak patah balik ke Bukit Tinggi. ktorang stop dekat pekan Raub utk makan. sambil2 tu aku search la pasal Bukit Fraser. aku check apa org cakap. most of them puji Bukit Fraser sebab view dia sangat cantik fefeling oversea la katakan. Tapi yang tak best nya, org cakap pasal jalan nak pegi ke Bukit Fraser ni. 

1) jalan teruk & kecik
2) sunyi
3) bahaya
4) ada hotel kat Fraser yang agak scary
5) tak ramai orang
6) kalau kereta rosak memang takde sape nak tolong sebab takde kedai, rumah etc dekat situ

cuak pulak aku. masa tu dah 50-50 dah. nak pergi ke tak. kalau ikot dari Raub tu, dalam sejam jugak nak sampai dah Bukit Fraser. dah habis makan tu, ktorg decide pergi je la Bukit Fraser. at least kita penah pergi sekali kan. tp kalau masa tu dah senja, memang aku cancel la. taknak aku naik atas waktu malam. gile. 

nampak je signboard Bukit Fraser, bermula la perjalanan kami mendaki ke atas. walawehh. memang scary. jalan dia lagi teruk dari Cameron. jalan kecik sgt2 kecik. memang bahaya la. macam takde org jaga tempat ni. pelik aku. kata one of tempat pelancongan. takkan govt tak baikpulih tempat ni. takpela, teruskan perjalanan. 

pening tu jangan kata la. siap driver pun pening. pastu rasa mcm lama je nak naik atas. rasa macam, "bila nak sampai ni?" driver paling penat la. setelah satu jam lebih bawak kereta, ktorang nampak ni 



bila nampak je tugu jam ni rasa lega sangat2 lega. ktorg dua2 jerit "yeayy. berjaya sampai!" hahaha. ktorang terus check in sebab penat sgt. aku check in dekat Shahzan Inn Hotel. not bad la hotel ni & yang paling penting hotel ni dekat dengan tugu jam tu. so tak sunyi sgt ^_^

sampai ke malam ktorg duduk hotel je sebab lepas maghrib tu aku tengok kat tingkap memang takde satu kedai pun yang bukak. luar sunyi dengan lampu2 & kabus malam. so order makan dekat hotel je la. 

keesokkan harinya, lepas breakfast, ktorang jalan2 sikit nak ambik gambar. sekali aku nampak ramai gila orang dekat situ. mcm ada shooting. tengok kiri kanan, tak nampak pun artis yang aku kenal. ktorang pun lalu la dekat tepi. sekali dengar ada satu suara cakap pakai pembesar suara tu. director kot. dia suruh sesape yg tengah jalan tu duduk tepi. aku dh geram. ktorang pun jalan depan sikit. tengah jalan tu kena sound lagi. pastu staff dia pun suruh ktorang ke tepi. aku dah hangin. aku nak bercuti, korang nak shooting plak dekat sini. staff dia just cakap sorry la. apa la

ikot hati nak balik hotel je. tp husband aku taknak, dia kata lantak la. tangkap je la gambar. so disebabkan suami aku berkeras, dapat la ktorang amik gambar dekat sini






tak banyak sangat tempat yang ada dekat sini. so snap sekeping dua je la.ikot hati nak jalan2 lagi atas bukit, tempat naik kuda semua. tapi kereta ktorang kurang minyak. dah smp atas semalam, baru tau takde petrol station dekat atas. paling dekat yang ada, dekat Raub, takot minyak tak cukup nak turun, ktorang batalkan je la niat nak jalan lg

so kepada yang nak kan ketenangan & suka menghabiskan masa dalam bilik, digalakkan datang sini. memang tenang la. tambah2 waktu pagi, memang sejuk & penuh kabus. 




0 comments!: