03 February, 2016

HoneymoonDiaries #2

aku dah survey tempat2 menarik dekat cameron. tapi taktau nak start yang mana dulu. so disebabkan sebab cuaca pagi sejuk, mesti best minum2 sambil tengok ladang teh kan (ajet2 je)

dari hotel aku terus pergi ke Ladang Teh Sg Palas. Hasil dari google aku, banyak ladang teh sebenarnya, tapi yang famous dekat Sg Palas ni sebab view dia cantik. Jalan nak pergi sini sempit. Kecik je. so bila jalan kecik dorang buat dua hala, memang bahaya la. tambah2 dekat selekoh. so setiap kali dekat selekoh, suami aku (lain pulak rasa panggil suami skang. hahaha) akan hon banyak kali. 

bila dah sampai tempat parking tu, kena menapak sikit la naik bukit. tapi tak rasa sangat pun sebab sejukkk. sampai je dekat atas tu, aku tengok meja luar yang betul2 dekat dengan ladang teh tu full. kalau nak duduk dalam, dah lari la niat aku nak fefiling minum teh sambil menikmati pemandangan ladang teh & angin sejuk. hahaha. so ktorang snap je sekeping dua gambar, jalan2 sikit, then move to next checkpoint. 











lepas Ladang teh Sg palas, ktorang pegi ke strawberry farm. dekat je dengan ladang teh tu. nak sampai ke situ, jalan dia lagi teruk dari tadi tetapi view dia lagi cantik sebab kedudukan dia lagi atas. even masa aku sampai strawberry farm tu pun, tak ramai dekat situ. ada satu family je masa tu. bila aku tanya pekerja dia, dorang kata sebab situ atas bukit & jauh sikit. aku pun tak lama sangat dekat situ sebab aku bukan minah strawberry. 

next is Cameron Lavender. dekat sini banyak gila bunga macam2 colour. nak masuk tu kena bayar. 8 hengget satu kepala. aku pun tak paham kenapa nak kena bayar. sebab tempat ni bukannya besar sangat pun. kecik je. barang2 yang jual dalam tu pun, kena beli bukan nya free. dunia sekarang duit je memanjang.  
kalau nak compare dengan blog2 yang aku baca, memang harga dia dah lain la. biasala, skang ni nak masuk toilet awam pun dah mahal ye dop. dalam ni pun takde apa yang aku rasa nak beli. aku just jalan2 ambik gambar je.












lepas tu gue pergi ke Taman Agroteknologi Mardi. dekat sini pun sama jugak. penuh dengan taman, bunga, strawberry, kedai jual teh dan banyak lagi. kepada yang suka kan ketenangan, cameron highland is the best place.



baru berapa tempat je ktorang pegi, tapi jam dah nak dekat pukul 6. kalau nak pergi tempat lain, masa dah tak cukup. mcm aku kata la, kalau weekdays, pekan ni mati lepas pukul 6. kalau ada pun yang bukak, kedai makan je.
aku pun pikir nak buat apa malam ni. takkan pergi makan pastu balik tido. tiba2 aku teringat makcik aku baru lepas pergi cameron & dia ada post gambar dia pergi satu tempat macam museum 3D art tu. walaupun tak pernah dengar ada 3D art dekat cameron, even suami aku yang selalu pergi cameron dengan family dia pun taktau, aku search jugak memikirkan makcik aku pernah post gambar dekat situ. 

cari punya cari, tadaaaa, jumpa! 

tempat dia macam dalam mall. bersebelahan dengan NOVA hotel. per entry kena bayar RM 18 ye kengkawang. fuhhh. pikir dah takde tempat yang best je malam ni. kalau tak, takde maknanya aku nak masuk. sebab aku rasa macam mahal. bila dah bayar RM 18 tu, memang berharap sangat la tempat tu best, sekali  aku masuk, hurmmmm, biasa2 je. dia punya lukisan 3D tu pun tak banyak & the annoying part is, staff dekat situ. mula2 aku masuk, okay lagi. aku pun start la ambik gambar sebab suami aku bawak camera dslr tu. tengah2 nak ambik, dari 1st check point lagi staff bangla ke dari negara mana ntah dia tu, datang kacau. konon nak tolong ambil gambar ktorg berdua pakai camera dia. satu dua snap aku relaks je. bila aku suruh tolong ambil pakai hp aku, dia macam tak suka & macam nak taknak je ambik kan. 

dah blah staff tu, datang pulak kawan dia lagi sorang. ni lagi menyakitkan hati. dia pulak marah bila kita suruh ambik pakai phone. lepas tu aku tak bagi dia ambik gambar pun, dia nak ambik gambar jugak. sakit hati betul. yela, bukannya sesaje tu, kejap lagi nak suruh aku beli la semua gambar2 tu. 

last gambar 3D dorang ada provide baju. Ada dua & kau boleh pilih. sama ada nak pakai baju ala2 dari dinasti Cina or baju ala-ala dekat padang pasir tu. disebabkan dah nak dekat Chinese New Year, ktorg pilih baju China. tapi sebelum aku pakai tu, aku tanya betul2 dekat dorang, kena bayar or tak baju tu. staff tu kata tak payah bayar. okay fine.

dah habis semua tu, aku pun pergi la nak ambik kasut. sekali dia ajak ktorg tengok gambar yang dia ambik tadi. ada dalam 60++ keping la. pastu dia kata dia bagi gambar tu sekali CD, total harga RM50. haaa. kan aku dah kata! nak mencekik pun agak2 la. 50 hengget? gila apa. tengok gambar2 tu memang la mcm nak, sebab gambar berdua, dlm camera ktorg susah la nak gambar berdua kan. hurmm.

so start la nego harga. aku cakap aku taknak CD, nak transfer kat phone je sebab dalam CD buat apa. susah nak upload. dia macam tak puas hati, dia kata dia bagi dalam CD & transfer phone = RM 50
aku cakap lagi aku taknak CD, pastu dia turun harga RM 40. ktorang taknak jugak. then dia macam nak tinggi suara. last price dia bagi RM 30 = CD + transfer phone. ahhh. belasah la. malas dah aku nak gaduh dekat situ. aku suruh dia cepat2 transfer, aku nak blah!













habis lah xtvt. ada yang best ada yang tak. overall aku rasa macam salah tempat pulak nak honeymoon. hahahaha. yela, aku tak suka strawberry, aku tak suka beli sayur, takde apa yang aku nak beli. kalau mak aku yang datang sini lain la. habis semua dia sapu.

aku stay sini 3 hari 2 malam je. so hari rabu aku dah kena check out. sempat la aku beli tshirt Cameron before balik. weee

Bye bye Cameron. See u when I see u.






0 comments!: